Różeniec górski – czyli rhodiola rosea

różeniec-górski

Różeniec górski jest to gatunek rośliny należący do rodziny gruboszowatych. Występuje także w Polsce, lecz jedynie w Sudetach i Karpatach na terenie parków narodowych. Inna nazwa tej roślinki to złoty korzeń. Ciekawą właściwością kłącza rhodioli jest fakt, że po starciu pachnie ono różami. Przejdźmy jednak do tego co interesuje nas najbardziej czyli właściwości.

Różeniec górski – właściwości

Za właściwości lecznicze rożeńca odpowiedzialne są dwie specyficzne dla niej substancje: rosavina i rodiolozyd. Preparaty zawierające to zioło są standaryzowane właśnie na ich zawartość. Kłącza wraz z korzonkami zawierają jeszcze szereg innych cennych substancji dla naszego zdrowia. Są to między innymi p-tyrosol, flawonoidy, fitosterole, fenolokwasy, katechiny, proantocyjanidyny, czyli substancje o trudnych i dziwnych nazwach.

Różeniec górski jest uznawany za zioło adaptogenne. Według badań ma bardzo pozytywny wpływ na samopoczucie oraz zmniejszenie uczucia lęku, niepokoju oraz stresu. Odnośnie stresu warto zaznaczyć, że jako adaptogen rhodiola stanowi idealną alternatywę dla farmakologi podczas prób leczenia przewlekłego stresu oraz jego powikłań. Dzięki temu warto rozpatrzeć zakup takiego niepozornego ziółka, zwłaszcza że nie wykazuje ono żadnych znaczących skutków ubocznych. Różeniec jest naprawdę dobrze przebadany pod kątem oddziaływania na samopoczucie i moim skromnym zdaniem suplementacja tego dosyć taniego preparatu może przynieść pozytywne skutki dla naszej psychiki.

Istnieją także poważne przesłanki ku temu aby uważać, że rhodiola może pozytywnie wpływać na poziom koncentracji oraz funkcje poznawcze. Przekładając to z polskiego na nasze, jej stosowanie może odnieść pozytywny skutek w pracy umysłowej oraz podczas treningów. Zwiększona koncentracja może znacząco podnieść efektywność ćwiczeń i szybkość przyswajania sobie wiedzy. Będziemy uczyć się szybciej oraz wolniej męczyć się psychicznie. Brzmi obiecująco, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę, że ktoś może mieć akurat sesje, lub deadline w pracy. Pod kątem treningowym możliwość dłuższego utrzymania koncentracji będzie kluczowa w okresie przygotowań do walk czy zawodów.

Rhodiola dla sportowców

Różeniec górski może być stosowany w formie legalnego dopingu. Działa wzmacniająco na organizm i poprawia jego ogólną wydolność. Przyniesie także korzyści w postaci wspomagania przeciążonego bodźcami treningowymi układu nerwowego. Dzięki pobudzeniu układu odpornościowego może stymulować go do walki z chorobami i zapobiegać ich rozwinięciu się. Innymi słowy zamiast się leczyć lepiej zapobiegać, ponieważ prewencja nie wykluczy nas z treningów i umożliwi ciągłe trzymanie wysokiej formy.

Różeniec górski – dawkowanie

W przeciwieństwie do ashwagandhy rożeńca nie zaleca się stosować na noc. Może on powodować pobudzenie. Przyjęte dawkowanie na jedną porcję to od 300 do 600 mg. Nie zaleca się przekraczania 1000 mg. Najlepszą porą na zażycie rhodioli są godziny poranne, nawet przed treningiem.

Podsumowanie

Reasumują różeniec górski niesie ze sobą pozytywne działanie na wiele aspektów zdrowotnych:

  • redukcja stresu oraz zwiększenie odporności organizmu na stres;
  • działanie antydepresyjne oraz poprawa nastroju;
  • zwiększenie sprawności umysłowej podczas stresujących momentów i sytuacji;
  • może przyśpieszać spalane tkanki tłuszczowej;
  • dodaje energii oraz potencjalnie zmniejsza odczuwalność wysiłku fizycznego;
  • zwiększa płodność oraz podnosi libido

Ciekawe ziółko, na które zdecydowanie warto zwrócić uwagę. W razie gdybyś potrzebował lub potrzebowała pomocy z ułożeniem planu żywieniowego oraz dobraniem suplementów zapraszam do współpracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *