Stawy – jak o nie zadbać aby uniknąć kontuzji?

stawy

Stawy i problemy z nimi związane są niestety powszechne. Coraz częściej spotkać można osoby z kontuzjami stawów. Bóle nie są jednak, tak jak kiedyś, kojarzone wyłącznie z osobami starszymi. Powód? Brak wiedzy jak dbać o swoje stawy. Pamiętajmy, że zdrowie jest jedno i kolana, łokcie oraz nadgarstki są dla nas bardzo ważne. Kto miał złamaną nogę, bądź rękę wie jak ciężko jest wtedy funkcjonować. Podstawą dbania o stawy jest oczywiście odżywianie. Nie bez powodu wciąż i na każdym kroku słyszymy, że jesteś tym co jesz. Dokładniej tym co twój organizm trawi i przyswaja. 70, a nawet 80% tego jak się czujemy i jak wyglądamy stanowi to co zjadamy. Odpowiednia dieta przekłada się na regenerację. Kolejnym istotnym aspektem, który może nam zapewnić sprawne stawy na długie lata jest trening. Odpowiednie ćwiczenia wzmacniają mięśnie oraz ścięgna. Jeśli kiedykolwiek odczuwałeś lub odczuwałaś bóle stawów ten artykuł jest dla ciebie.

Stawy -skąd biorą się bóle stawów?

Najczęstszą przyczyną są kontuzje. Wszelkiego rodzaju skręcenia oraz nadwyrężenia. Sportowcy częściej mają kontuzję, ponieważ mocniej się narażają. Następnym wrogiem naszych stawów jest oczywiście nadwaga. Zbyt wysoka masa ciała przyczynia się do zwiększenia obciążeń jakim zostają one poddane. Do prawidłowej pracy stawów niezbędnych jest kilka elementów: zdrowa, dobrze odżywiona chrząstka stawowa, odpowiednia ilość i jakość mazi stawowej oraz sprawnie działające ścięgna i mięśnie otaczające dany staw. Bóle mogą pojawić się jeśli, któryś z tych elementów zostanie zachwiany. Spowodować to może złe stanięcie, pęknięcie torebki stawowej, skręcenia, zwichnięcia bądź stan zapalny. Nie będę wdawał się anatomię i biomechanikę stawów, ponieważ nie ma takiej potrzeby. Istotne by umieć zorientować się czy coś nie zostało uszkodzone.

Jak wzmocnić stawy?

Przede wszystkim dieta, dieta, dieta i jeszcze raz ruch! Należy zadbać o mobilność stawów oraz ich stabilizację. Wzmocnienie ścięgien oraz mięśni okalających za pomocą odpowiedniego treningu, połączone z prawidłowym odżywianiem da wspaniałe rezultaty. Świetnie sprawdzą się ćwiczenia na niestabilnym podłożu. Prawidłowo wykonywane przysiady także mają olbrzymi udział we wzmacnianiu kolan. Rozciąganie oraz mobilizacja to podstawa, której większość ludzi nie robi. Porównać to można do tego, że ktoś zapomina umyć żeby po posiłku. Po pewnym czasie zacznie to być uciążliwe nawet dla tej osoby. Zakres ruchu w danym stawie można zwiększać poprzez proste ćwiczenia dostępne powszechnie na youtubie.

Związki odżywcze o jakich powinniśmy pamiętać w diecie to przede wszystkim:

  • kolagen będący głównym składnikiem ścięgien i podstawowym białkiem tkanki łącznej; 
  • chondroityna, która jest jednym ze składników wypełniających przestrzenie międzykomórkowe w tkankach łącznych;
  • witamina C  pełniąca rolę substratu syntezy tkanki łącznej. Chroni stawy, ułatwiając przyswajanie glukozaminy i chondroityny;
  • glukozamina będąca budulcem potrzebnym do syntezy związków chemicznych tworzących chrząstkę stawową;
  • omega 3, które poprawiają ruchomość stawów oraz nasilają wytwarzanie hormonów tkankowych łagodzących procesy zapalne.

Sport

Uprawiając sport trzeba pamiętać, że chwila dekoncentracji może nas drogo kosztować. W trakcie treningu siłowego lekkie wygięcie nadgarstka, przekrzywienie łokcia, bądź przerost stawu może skończyć się poważną kontuzją. Dlatego zawsze należy być maksymalnie skoncentrowanym i myśleć o tym co się robi. Przed rozpoczęciem treningu zawsze, ale to zawsze należy dobrze się rozgrzać. Rozgrzewka przygotowuje całe ciało do wysiłku. Zwłaszcza układ nerwowy i aparat ruchu. Bez rozgrzewki ludzie sąd często zastani i pospinani. W takim momencie dźwiganie bądź bieganie może się skończyć jakimś naderwaniem mięśnia, bądź ścięgna, lub więzadła. Niezmiernie ważne jest, by korzystać z pełnego zakresu ruchu.

Pozwoli to w pełni wykorzystać możliwości naszych stawów. Ograniczenie ruchu w jednym stawie spowodowane kontuzją ma negatywny wpływ na stawy sąsiednie, co prowadzi do patologicznego wzorca ruchu. Dlatego tak ważne jest rozciąganie i przygotowanie stawów do wysiłku. Raz utracony zakres ruchu wcale nie jest tak łatwy do przywrócenia.  Musimy również odpoczywać. Nie można ciągle i ciągle obciążać stawów nie dając im czasu na regeneracje.

Podsumowanie

Wiem, że jeszcze wielu rzeczy nie powiedziałem. Stawy to bardzo skomplikowany aparat i należy naprawdę mocno o nie dbać. Proponuje włączyć do diety olej lniany i kwasy omega 3 żeby zapobiegać stanom zapalnym, które często występują po intensywnych treningach oraz przy urazach. Stawy są jak tryby bardzo precyzyjnego zegara. Drobna usterka jednego trybiku może spowodować szkody w całym mechanizmie. Dlatego należy je odpowiednio konserwować. Chyba, że nie chcesz na stare lata chodzić. Ból utrudnia normalne funkcjonowanie i pozbawiana nas możliwości korzystania z uroków życia. Tego oczywiście nikt nie chce.

1 myśl na “Stawy – jak o nie zadbać aby uniknąć kontuzji?”

  1. Pingback: Roger Mayweather - Black Mamba - Boxing Factory

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *