Masło orzechowe – zalety i korzyści

masło-orzechowe

Masło orzechowe, przez wielu demonizowane jako tuczące i niezdrowe, posiada znacznie więcej zalet niż wad. Co więcej możemy śmiało je spożywać będąc na diecie odchudzającej jako źródło zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Artykuł o zaletach spożywania masła orzechowego i ciekawostkach związanych z jego stosowaniem w swojej diecie dedykuję wszystkim, którzy wierzyli w mit o jego negatywnym działaniu na naszą sylwetkę.

Masło orzechowe – co warto wiedzieć?

Na rynku dostępnych jest wiele produktów o nazwie „masło orzechowe”, lecz ich skład może szokować niską zawartością orzechów. Prawdziwe masło orzechowe dobrej jakości powinno zawierać minimum 90% orzechów. Pozostałe 10% to najczęściej sól i cukier. Według mnie najlepsze masło orzechowe zaczyna się od 94% zawartości orzechów oraz brak jakichkolwiek zbędnych dodatków. Dietetycy nie są przychylni do stosowania w diecie redukcyjnej masła orzechowego właśnie ze względu na zawartość dodatków w tym cukrów oraz sposobu jego produkowania.

Wytwarzane jest z orzechów arachidowych (ziemnych) prażonych w temperaturze ponad dwustu stopni Celcjusza, podczas którego zmieniają kolor z białego na brązowy. Następnie uzyskuje się kremową konsystencję. Przeprowadzone zostały badania nad działaniem masła orzechowego przez uniwersytet bostoński – Harvard School of Public Health, które wykazały jego pozytywny wpływ na przyspieszenie utraty wagi. Zestawiono dwie grupy kobiet: pierwsza grupa, jedząc masło orzechowe dwa lub więcej razy w tygodniu traciła kilogramy wagi szybciej niż droga, która całkowicie wyeliminowała masło orzechowe z diety. Dzieje się tak, ponieważ tłuszcz spala tłuszcz. W redukcji tkanki tłuszczowej pomagają nam zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe. Biorą one udział w regulacji układu hormonalnego. Dla idealnej równowagi hormonalnej kobiety powinno spożywać 1g tłuszczów na kilogram masy ciała. Mężczyźni natomiast powinni czerpać 35% kaloryczności diety tłuszczów, by utrzymać optymalną produkcję testosteronu.

Bogactwo orzechów arachidowych

Orzechy są niesamowitym źródłem witamin i minerałów. Witaminy z grupy B biorą udział w syntezie tłuszczów oraz węglowodanów na energię. Posiadają także witaminę A, niezbędną do prawidłowego działania wzroku oraz witaminę E, stanowiącą witaminę młodości. Orzechy arachidowe są także źródłem minerałów takich jak niacyna wspomagająca nasz układ pokarmowy oraz pracę mózgu i kwas foliowy, zalecany dla kobiet. Ponadto kwasy omega 3 wpływają pozytywnie na pracę naszego mózgu, obniżają poziom cholesterolu i uelastyczniają naczynia krwionośne. Orzechy są także źródłem dobrej jakości białka roślinnego, które powinno stanowić podstawowy element w diecie wegetarian oraz sportowców. Masło orzechowe może posłużyć jako zdrowa przekąska i stanowić alternatywę dla chipsów czy słonych paluszków. Równie dobrze może zastąpić krem czekoladowy czy też dżem.

Zrób je sam!

Masło orzechowe można znaleźć w każdym sklepie, ale musimy się liczyć z faktem wysokiej ceny towarzyszącej wyższej jakości. Lepszym rozwiązaniem jest zrobienie prawdziwego masła orzechowego we własnej kuchni, tanio, szybko i zdrowo. Poniżej zamieszczam sprawdzony przepis na dietetyczną wersję masła orzechowego.

  • 1kg orzeszków ziemnych prażonych bez soli
  • Sól himalajska
  • Ksylitol
  • Kilka kostek gorzkiej czekolady

Orzechy mielimy w blenderze na wysokich obrotach z dodatkiem gorzkiej czekolady, soli i ksylitolu dla smaku, do uzyskania kremowej konsystencji. Przechowywanie gotowego masła nie stanowi problemu. Słoiczki można pasteryzować, a masło przechowywać w lodówce nawet kilka tygodni. Masło orzechowe można wykorzystać na wiele sposobów. Osobiście polecam jako dodatek do omletów lub naleśników. Życzę smacznego!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *