Sauna – korzystać czy nie? Korzyści i wady.

sauna

Sauna ma przede wszystkim za zadanie zrelaksować nasz organizm. Pod wpływem ciepła nasze mięśnie się rozluźniają, dzięki czemu znikają bóle i szybciej się regenerujemy. Jest to zatem świetny sposób żeby się odprężyć po ciężkim dniu. Ma też zbawienny wpływ na układ nerwowy oraz kondycję psychiczną. Pewna jest też jeszcze jedna rzecz – naprzemienne nagrzewanie i schładzanie ciała jest bardzo korzystne dla układu krwionośnego (u osób zdrowych!). Zawodnicy sztuk walki mogą z kolei wykorzystywać saunę w celu robienia wagi. Przez pobyt w niej organizm traci dużo wody, co za tym idzie waga gwałtownie spada.

Sauna – kto może korzystać?

Korzystać z sauny mogą osoby zdrowe. Nie cierpiące na żadne dolegliwości układu krążenia, czy choroby serca. Nie powinniśmy korzystać z sauny, jeśli cierpimy na:

  • nadciśnienie powyżej 200/120 mmHg
  • niewydolność krążenia;
  • choroby układu nerwowego, płuc, nerek, wątroby;
  • cukrzycę;
  • nowotwory złośliwe;
  • grzybicę skóry.

Finowie mawiają: z sauny może korzystać każdy, kto potrafi do niej dojść. Jeśli jednak mamy jakiekolwiek wątpliwości, czy stan naszego zdrowia pozwala na seans w saunie, skonsultujmy się najpierw z lekarzem.

Korzyści wynikające z korzystania sauny

Korzyści jakie można odnieść korzystając z sauny mogą płynąć z używania olejków eterycznych (tylko bez alkoholu!). W saunie fińskiej, nazywanej również suchą, temperatura dochodzi aż do 85-100°C, a wilgotność jest niewielka. Natomiast sauna parowa, czyli tzw. łaźnia rzymska, charakteryzuje się niższą temperaturą (40-50°C). Panuje w niej jednak o wiele większa wilgotność, dochodząca nawet do 100 proc. Już po pierwszej wizycie w saunie twoja skóra będzie wyglądała kilka lat młodziej. Poczujesz się rewelacyjnie. Sauna, podobnie jak intensywny trening, powoduje wydzielanie endorfin – hormonów, które wywołują w mózgu reakcje podobne jak morfina. W jednej chwili zostają stłumione wszystkie bóle i poprawia się nastrój. Dodatkowo sauna rozluźnia mięśnie i polepsza krążenie. Lepsze krążenie z kolei sprawia, że mięśnie szybciej regenerują się po ciężkim wysiłku.

Zasady korzystania z sauny

Najpierw idziesz pod prysznic-pamiętaj później o pieczołowitym wytarciu się ręcznikiem. Jeśli wilgotny wejdziesz do sauny możesz poparzyć się już w pierwszej minucie. Trzeba sobie wbić do głowy, że jeśli czujesz się słabo to właśnie nadszedł ostateczny moment, żebyś opuścił ten przybytek! Prosta i zdroworozsądkowa zasada. Popisywanie się przed znajomymi „ile to ja wytrzymam” może się skończyć na pogotowiu. Po wytarciu wchodzisz do sauny i odpoczywasz kilka minut. Następnie bierzesz letni prysznic, żeby spłukać pot, i wchodzisz na kolejne 15 minut.

Procedurę sauna prysznic powtarzasz trzykrotnie. Po ostatnim 15-minutowym seansie twoje ciało jest już bardzo rozgrzane. Absolutnie nie wchodź pod zimny prysznic! Może się to skończyć poważnymi skurczami mięśni i kłopotami z sercem! Nadszedł czas na hartowanie ciała przez powolne opłukiwanie go chłodną (nie za zimną ,nie za gorącą) wodą ,od stóp do głowy. Nigdy odwrotnie. Coraz bardziej schładzaj wodę ,aż do momentu ,kiedy poczujesz ,że zaczynasz marznąć (zupełnie zimne są twoje stopy). Teraz usiądź na chwilę i przez 10 minut czekaj aż organizm wróci do swojej stałej temperatury. Po wyjściu z sauny należy uzupełnić płyny!

Sauna – wady

Najważniejszą wadą wynikającą z korzystania z sauny przez zawodników sportów walki oraz robiących wagę jest osłabienie organizmu. Zbyt długi pobyt w saunie bardzo mocno obciąża i układ nerwowy. Odwodnienie wynikające z intensywnego pocenia się z kolei powoduje, że zawodnik nawet do naładowaniu baterii po ważeniu może nie dojść w pełni do siebie. Należy korzystać z niej rozważnie, zwłaszcza w okresie przedstartowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *