Bakalie – bogactwo witamin niezbędnych w diecie

bakalie

Bakalie są dla nas często zapomnianym przysmakiem, który najczęściej kojarzy się nam z ciastem keksowym na święta. A szkoda! Ponieważ zawierają szereg witamin, niezbędnych dla naszego prawidłowego funkcjonowania. Dobrze sprawdzą się także jako zastąpienie słodyczy. Przykładowo daktyle są bardzo słodkie, a jednocześnie zawierają sporą dawkę witaminy A, która pozytywnie oddziaływuje na nasz wzrok. Pora sobie przypomnieć dlaczego warto włączyć moje ukochane bakalie do diety.

Bakalie – pestki

Z ziaren najpopularniejsze są pestki dyni, słonecznika oraz wiórki kokosowe. Wykorzystuje się je w przemyśle cukierniczym oraz przy pieczeniu pieczywa. Zawierają liczne składniki mineralne oraz zdrowe kwasy tłuszczowe, które pozytywnie oddziaływują na układ nerwowy oraz regenerację organizmu po walkach i treningach.

Wiórki kokosowe zadziałają na poprawę pracy przewodu pokarmowego. Zawierają witamy z grupy B i witaminę E oraz dużo białka i żelaza, a także nienasycone kwasy tłuszczowe w ich skład wchodzi również miedź, magnez, kwas foliowy i potas.

Pestki słonecznik warto skubać w stanach depresyjnych, przy bezsenności i stanach lękowych. Zawierają witaminę B1, witaminy A, B3, D, E, lecz również związki mineralne takie jak cynk, wapń, magnez, potas, żelazo, miedź i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Pestki dyni wspomogą nasz obciążony stresem i pracą mózg. dodatkowo regulują przemianę materii.. Mają w sobie dużo cynku i lecytyny oraz soli mineralnych. Zawierają również dużo tłuszczów i witaminy A, B9, B15.

Stanowią wysokokaloryczne i małe objętościowo źródło pożywienia, z którego można korzystać podczas robienia wagi do zawodów sportowych.

Bakalie – suszone owoce

Moimi ulubionym suszonymi owocami są żurawina i ananas. Suszona żurawina zawiera dużą ilość błonnika i jest źródłem szybko uwalnianych węglowodanów. Jest bogata w witaminy C, E, K, B6 i kwas pantotenowy. Jest bogatym źródłem minerałów, w tym między innymi potasu, manganu, miedzi i jodu. Zawiera duże ilości przeciwutleniaczy i flawonoidów. Nic tylko jeść!

Suszone ananasy świetnie nadają się do lodów. Ananas jest jedynym owocem, który zawiera bromelinę. W efekcie przyśpiesza trawienie i działa relaksująco na układ nerwowy.

Najczęściej wykorzystujemy jednak rodzynki, które są świetnym źródłem energii przed treningiem. Także kobiety w okresie menopauzy powinny spożywać ich większe ilości. Spowodowane jest to tym, że spowalniają proces zmniejszenia produkcji estrogenów.

Orzechy

Na koniec kochane przez nas orzechy! Ja je w każdym razie uwielbiam i mogę jeść garściami na okrągło. Wszystkie stanowią bogate źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, które dobrze działają na pracę mózgu, serca, a także kondycje skóry, włosów i paznokci. Najpopularniejsze dziś są orzeszki ziemne i migdały. Masło migdałowe wprost rozpływa się w ustach i będzie idealnym dodatkiem do naleśników, czy owsianki. Migdały zapobiegają przybieraniu na wadze i jednocześnie zwalczają wolne rodniki, a dodatkowo obniżają poziom złego cholesterolu. 

Oczywiście wybór bakalii jest znacznie większy i każdy znajdzie coś dla siebie. Musimy się jednak pilnować, ponieważ mocno uzależniają, a są kaloryczne!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *